Vrijwilligers

Vrijwilligersbeleid Rkvv JEKA; Vergoedingen.

Een vrijwilligers is iemand die iets uit vrije beweging, ongedwongen, doet. Jeka verwacht van haar leden dat zij “uit vrije beweging” iets voor de vereniging doet.  Deze verwachting impliceert weliswaar enige “druk”, maar wij beschouwen dat als een natuurlijke consequentie van het lidmaatschap. Immers, een vereniging draaien zonder deze vrijwillige inzet is onbestaanbaar.

Jeka is uiterst terughoudend met het verstrekken van vergoedingen voor de taken en werkzaamheden die als vrijwilliger worden uitgevoerd. Het basiskenmerk van het vrijwilligerswerk, namelijk iets doen voor de club, brengt met zich mee dat het zonder tegenprestatie wordt uitgevoerd. Het is niet geheel ‘belangeloos’, want het belang van een goed functionerende vereniging is ermee gediend.

Omdat er soms wel kosten gemoeid zijn met verschillende werkzaamheden zijn er bij Jeka afspraken gemaakt over de vergoedingen van deze kosten.

1. Uitgangspunt geen vergoeding.

Als algemeen uitgangspunt geldt dat Jeka geen vergoeding verstrekt voor bestede tijd en inspanning en gemaakte onkosten in het kader van vrijwilligerswerk.

In het geval dat dit leidt tot een onredelijke of onbillijke situatie voor de betreffende leden, dan kan er door de vrijwilliger om een van onderstaande vergoedingen worden verzocht.

Voor alle spelende leden, en voor de jeugdige leden in de categorieën MP t/m D voor hun ouders/verzorgers, geldt dat er per categorie teamtaken dienen te worden verricht. Deze taken zijn een teamverantwoordelijkheid en dienen bij toerbeurt door de teamleden (of hun ouders/verzorgers) te worden uitgevoerd. Deze ‘teamtaken’ zijn altijd onbetaald en vallen buiten de onderstaande vergoedingsregelingen.

2. Onkostenvergoeding

a. Vergoeding ‘out of pocket’.

Vrijwilligers die voor het uitvoeren van de werkzaamheden noodzakelijk kosten moeten maken kunnen deze kosten, tegen overlegging van betaalbewijzen, declareren bij Jeka. Deze onkosten dienen echt noodzakelijk te zijn voor de werkzaamheden, redelijk van omvang (voordelig (in)kopen en zuinig zijn) en er is toestemming  voor gegeven door een bestuurslid van Jeka (of een door het bestuurslid gemachtigde). (Voorbeeld: kosten van materiaal voor reparatie aan het complex.)

b. Vrijwlilligersvergoeding.

Aan vrijwilligers kan in bepaalde gevallen een vergoeding voor beschikbare uren worden verstrekt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als een vrijwilliger structureel veel uren voor Jeka actief is,  een vrijwilliger gevraagd wordt om op specifieke tijden taken te verrichten, of een vrijwilliger zich beschikbaar stelt voor taken waarvoor geen andere vrijwilliger zich beschikbaar stelt.

De toe te kennen vergoeding wordt ‘netto’ uitbetaald, zonder inhoudingen, en is gebonden aan een wettelijk jaarlijks maximum en maximale uitkering per periode.

3. Vergoedingen in natura.

Vrijwilligers kunnen, als daaraan behoefte bestaat, tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden een vergoeding ‘in natura’ ontvangen in de vorm van consumpties van de bar en/of de keuken. Hiervoor geldt dat dit uitsluitend geldt als daadwerkelijk werkzaamheden worden verricht, en altijd qua omvang in redelijkheid.

Breda, juni 2014