Commissie sportiviteit en respect

Commissie Sportiviteit en Respect Jeka

Achtergrond en overwegingen.

1. In de overeenkomst ‘Samenwerken aan een veilig sportklimaat’ die via de OBA met Gemeente Breda, COVS, KNVB en Breda Actief is afgesloten is o.a. opgenomen: erkennen het belang van sportiviteit en respect (S&R) en dragen dit uit, zorgen ervoor dat S&R op vaste momenten onderwerp van gesprek zijn binnen de vereniging, de ‘leden van de commissie S&R steunen bij hun werk etc. Er wordt van uit gegaan dat iedere vereniging een commissie S&R heeft.
  2. Voorts: elke vereniging heeft een bestuurslid met de portefeuille S&R.
  3. Binnen JEKA voeren we geruime tijd beleid ter bevordering van een veilig sportklimaat. Dit valt grotendeels onder het bestuurslid Verenigingszaken (in het takenpakket benoemde ‘normen en waarden’) en wordt voorts mede vormgegeven door de scheidsrechter coördinator (bescherming scheidsrechters) en via het technisch beleid (sportiviteit tijdens het spel).
  4. Een ‘mini’-commissie of werkgroep houdt zich al langer bezig met het veilig sportklimaat en ‘(on)gewenst gedrag: commissie respectvol en gewenst gedrag. Aan deze commissie nemen de vertrouwenspersonen (in wisselende samenstelling) deel.
  5. Activiteiten, met name op het gebied van preventie, die zijn ondernomen:
  • Aanstellen vertrouwenspersonen en communicatie daarover.
  • “We maken er ’n punt van”
  • Plenaire bijeenkomsten voor ouders en leiders over ongewenst gedrag in samenwerking met CJG;
  • Van gedragscode naar aanvoerdersband met 3 waarden: Eerlijk, Plezier, Samen.
  • Deelname commissie S&R van de OBA.
  • Scheidsrechtersbegeleiders(kaart)
  • Agendapunt Gewenst gedrag/S&R bij de jaarlijkse leidersavonden aan het begin van het seizoen.
  • VOG beleid en verzamelen van de verklaringen.

Instellen Commissie Sportiviteit en Respect.

Ten behoeve van het (nog) verder vormgeven en stimuleren van de aandacht voor S&R, binnen de vereniging en in samenwerking met de Bredase verenigingen is bij Rkvv Jeka een Commissie Sportiviteit en Respect ingesteld.

De Commissie bestaat uit het Bestuurslid Verenigingszaken (vz) plus een aantal andere functionarissen en vrijwilligers en heeft ten doel:

1. Het mogelijk maken uitvoering te geven aan de afspraken uit de overeenkomst uit punt 1 hierboven.
  2. De aandacht voor sportiviteit, respect, gedrag op en rond het veld, normen, waarden etc voortzetten en intensiveren.
  3. Activiteiten organiseren en/of stimuleren ter bevordering van een veilig sportklimaat, waartoe behoren preventie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag en het bevorderen van een cultuur waarin bij het ontbreken van dat gedrag ieder kan worden aangesproken en passende correctieve acties vanzelfsprekend zijn.

1. 01.04.18